بوت هک کرک

بوت هک کرک

اخبار IT، آموزش امنیت و راه های مقابه با هک
بوت هک کرک

بوت هک کرک

اخبار IT، آموزش امنیت و راه های مقابه با هک

انسداد نرم افزارهای ایرانی پس از گزارش «من و تو» به اپل


«نریمان غریب»، مجری شبکه «من و تو» با انتشار مطلبی در سایت «مدیوم» حساسیت ها نسبت به گواهینامه های اپلیکیشن های ایرانی را برانگیخت که در نهایت منجر به انسداد آنها شد.

 از شب گذشته شرکت اپل گواهینامه های(مجوزهای) اپلیکیشن های فارسی -که برای دور زدن محدودیت این کمپانی توسط شرکت های ایرانی استفاده می شد- را باطل کرد و بدین ترتیب بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی همچون اسنپ، تپسی، نرم افزار های بانکی و ... از کار افتادند.

 

  

بسیاری از کسب و کار های ایرانی به دلیل تحریم های آمریکا، توانایی قرار دادن اپلیکیشن های خود بر روی اپ استور را ندارند و برای دور زدن این محدودیت، از گواهینامه های شرکت اپل برای انتشار اپ های خود استفاده می کردند.

 

اما شرکت اپل از چندی پیش شروع به باطل کردن برخی از گواهینامه های صادره کرد و در همین راستا گواهینامه های شرکت های فیس بوک و گوگل باطل شد که در نتیجه برخی از اپلیکیشن های این دو شرکت از کار افتاد. اگر چه پس از چند روز و با مذاکره شرکت های گوگل و فیس بوک با اپل، بار دیگر گواهینامه ها تایید و همکاری ها به حلت عادی برگشت.

 

پس از باطل کردن این گواهینامه ها، «نریمان غریب»، مجری شبکه «من و تو» با انتشار مطلبی در سایت «مدیوم» حساسیت ها نسبت به گواهینامه های اپلیکیشن های ایرانی را برانگیخت. وی در مطلب خود نوشت که بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی همچون اپ های بانکی با استفاده از گواهینامه های اپل تراکنشات مالی در خارج و داخل ایران انجام می دهند و در ادامه آدرس اپلیکیشن ها را منتشر می کند.

 

 

اما نکته اصلی ماجرا آنجاست که شرکت اپل تا کنون بیش از 70 گواهینامه صادر کرده است که بررسی تمامی آن ها مشکل و حتی غیر ممکن است اما انتشار مطلب «نریمان غریب» در سایت «مدیوم» و پرسش های مطرح شده توسط وی، باعث شد که توجه اپل به سمت گواهینامه های صادره برای شرکت های ایرانی جلب شده و در نهایت مجوز ها باطل شود تا به یکباره بسیاری از اپ های ایرانی از کار افتند.

 

این اقدام مجری شبکه من و تو باعث شد تا کاربران توئیتر به شدت علیه وی موضع گیرند و با هشتگ #منوتوفروختی به استقبال عمل وطن فروشانه وی روند.

 

فرشاد در همین خصوص نوشت: کانسپت جالب و رذیلانه‌ای است؛ مطلب می‌نویسید، لابی میکنید و تشویش تا تحریم کنند، بعد که تحریم کردند ربطش می‌دهید به ناکارایی نظام تا ایجاد نارضایتی و ناامیدی کنید. مبدع آن علینژاد و کمپین تحریم مسابقات شطرنج تهران بود، منوتو و توانا توسعه‌اش داده‌اند.

 

 

رضا رمضان نژاد هم در توئیتر خود نوشت: " رذالت کارمندان من‌و‌تو، توانا و... و مزدورانی چون علینژاد و فرشگردی‌ها تا آنجاست که در راستای اهداف اعلامی ترامپ و پومپئو برای گسترش نارضایتی بین مردم، حاضرند حتی به قیمت درد و رنج هم‌وطنان‌شان، گرای تحریم به هر بیگانه‌ای بدهند. خواه ترامپ باشد، خواه اپل!"

 

 

امیر اصغر زاده نوشت: "فرق این بی شرف دوزاری با منافقین چیه که زمان جنگ علیه ایران می جنگیدن یا ستون پنجم دشمن این مردم بودن؟ کاری ندارم اپل با حرف این تو اپ های ایرانی و بسته یا نه ولی همین که راپورت چیزی و دادی که روزانه کار چند میلیون آدم راه می انداخت تو رو از انسانیت خارج می کنند."

 

 

کاربری با نام علی هم نوشت: "هیچ وقت! و در هیچ دوره ای ایران گرفتار این حجم از خیانت و این تعداد خائن به مردم و کشور نبوده است!!  اینها مایه ی ننگ ایران تا ابد خواهند بود; اما ننگ برانگیزتر ایرانیانی هستند که خیانت آنها را توجیح میکنند."

 

 

کاربری دیگر با نام سید مهدی نوشت: "به آمریکا برای فشار و تحریم نقاط ضعف و قوت مردم رو گِرا بدی و در نهایت هم فشارهای روز افزون اقتصادی رو به ناکارآمدی نظام ربط بدی و دنبال آشوب باشی وطن فروشانِ منوتو از پوز سگ هم نجس ترین!"

 

 

این ها تنها بخشی از واکنش های کاربران فضای مجازی به وطن فروشی مجری شبکه من و تو است اما در این موضوع نکته ای است که شاید دور از چشم ها قرار گرفته است. مقامات آمریکایی همواره مدعی هستند که تحریم ها نه مردم، بلکه تنها حکومت جمهوری اسلامی را هدف قرار گرفته است اما از کار افتادن بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی که مردم در طول روز بارها از آن استفاده می کنند باعث اختلال در روند زندگی مردم شده که خود نشان از اثرگذاری تحریم ها بر بدیهی ترین مسائل زندگی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد